Zajęcia przeznaczone są dla uczniów klasy pierwszej. Mają na celu zapoznanie uczniów z literą z, Z. Dzięki aktywnym metodom pracy, wykorzystywanym na lekcji, uczniowie doskonale się bawią i uczą.
Temat jednostki zintegrowanej: Gdzie mieszka muzyka ? Temat lekcji : W pracowni zegarmistrza. Porównywanie wyrazów z literą "z", szukanie wspólnych elementów, nauka pisania liter : z, Z, ćwiczenia dźwiękonaśladowcze z głoską " z". Cele operacyjne : Uczeń :
- zachwycił się pięknem zegarów i ich muzyką
- wyćwiczył wymowę słów z głoską "z" , porównał wyrazy z literą "z", napisał litery : Z, z , łącząc je z innymi w wyrazach,
- bawił się w naśladowanie odgłosów wydawanych przez zegary i zegarki
- poznał kształt liter pisanych : z, Z, znaczenie słów związanych z tematem muzyka zegarów,
- wyróżnił liczby większe i mniejsze, uporządkował je w ciągu rosnącym
- podzielił wyrazy na głoski i sylaby
Metody : pokaz i obserwacja, praca z tekstem, zabawa dydaktyczna, ruchowa ekspresja twórcza, ćwiczenia przedmiotowe. Formy pracy : indywidualna , zbiorowa, grupowa, Środki dydaktyczne : podręcznik "Szkoła marzeń"cz.2, ćwiczenia "Szkoła marzeń" cz.2, różne zegary, plansze z działaniami matematycznymi i hasłem lekcji, obrazki i napisy do nich, kartoniki do losowania, pianino, Przebieg zajęć
- Zabawa dydaktyczna – dzieci rozwiązują zadania matematyczne, wyniki porządkują w ciągu rosnącym , po czym odczytują hasło: "zegarowa muzyka".
- Wypowiedzi dzieci na temat "krainy zegarowej muzyki" :
- Jak ta kraina wygląda?
- Kto ją zamieszkuje?
- W jaki sposób mieszkańcy tej krainy porozumiewają się? ( dzieci naśladują tykanie zegara)
- Czy ludziom potrzebne są zegary?
- Zabawa " Godziny i minuty"- dzieci odgadują, która jest godzina słuchając grania nauczyciela. Pierwsze uderzenia w basach to godziny, a drugie w rejestrze wysokim to minuty, np. 8 uderzeń w basach, 10 uderzeń w rejestrze wysokim.
- Porównywanie przedmiotów i wyrazów- ekspozycja różnych zegarów i zegarków. Obserwowanie przedmiotów i wypowiadanie spostrzeżeń ( Czym się różnią ? ).
- Obserwacja obrazu graficznego litery z drukowanej i pisanej, małej i wielkiej.
- Wypowiadanie nazw przedmiotów przedstawionych na obrazkach i czytanie napisów ( zegar, puzon, gazeta).
- Poszukiwanie wspólnej cechy napisanych wyrazów- szukanie takiej litery, która występuje we wszystkich wyrazach: "z".
- Zabawa "Rozmowa zegarów" – nauczyciel dzieli dzieci na trzy grupy. Każda z grup będzie naśladowała głosem zegary:
- grupa : cyk- cyk
- grupa : tik – tak
- grupa : bim – bom
Nauczyciel jest "zegarmistrzem", który nakręca zegary. Zabawę zaczynają małe zegarki. Na znak nauczyciela włączaja się średnie zegarki, a później duże zegary. Zegarmistrz chodzi po sali i odpowiednio włącza lub wyłącza zegary.
- Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa wyrazu "zegarek".
- odczytanie wyrazu
- podział na sylaby
- podział na głoski
- rozróżnianie samogłosek i spółgłosek
- Ćwiczenia w porównywaniu wyrazów :
zegar zegarek zegarowa muzyka muzyk muzykant
- porównywanie liter
- odczytanie wyrazów
- Nauka pisania liter : z, Z i ich połączeń
- Pisanie w powietrzu paluszkiem liter, nosem , brodą
- Pisanie liter bez liniatury
- Pisanie w liniach liter i ich połączeń
- Zabawa " Rzeźbiarz" – jedno dziecko (rzeźbiarz) ustawia grupę w kształcie litery Z.
- Pogadanka : Jakie zegary znamy ? Do czego potrzebne nam są zegarki? Jak wyglądałby świat , gdyby nie było zegarów?
- Porządkowanie miejsc pracy.
Opracowała Beata Tomanek nauczyciel nauczania początkowego |